Årets Korvprofil

Familjen Lindqvist, Sorunda Korvfabrik

En familj med korvkänsla

Familjen Lindqvist på Sorunda Korvfabrik i Sörmland är Årets Korvprofiler. De får priset för sitt innovativa arbete med god korv i fokus.

Sorunda Korvfabrik är en verklig familjeangelägenhet.
Mamma Annette Lindqvist sköter försäljning och marknadsföring. Dottern Madeleine jobbar i produktionen och sonen Johan är charkuteristen på företaget. Det är han som ligger bakom recepten, kryddningarna och utvecklingen av nya produkter och idéer.
-Grundfilosofin är att korvarna ska smaka lite mer, ha en hög kötthalt och att de ska vara gjorda på svenskt kött, säger Johan.

Familjen Lindqvist drev tidigare charkföretag på Slakthusområdet i Stockholm. På 1980-talet flyttade man ut till en hästgård nära Sorunda och när konsumbutiken i Grödby blev till salu 1996 bestämde man sig för att börja göra korv där istället.
-När vi startade här hade vi mest tänkt ha det som en hobby och att fem personer skulle jobba när. Men det blev roligare och roligare efterhand och i takt med det sålde vi mer och mer, säger Annette Lindqvist. Familjen trivdes i den lugnare miljön i Sorunda och både de och verksamheten mådde bra.

Idag jobbar 22 personer i korvfabriken, tillverkningen ligger på cirka 200 årston och man har 35-40 olika korvar i sortimentet. Falukorven är störst men varvas med både genuina svenska klassiker och eldigare produkter.

Familjen Lindqvist hoppar gärna på och provar nyheter. Det var bland annat här man gjorde den så kallade Trekantskorven, som gick långt i TV-tävlingen Uppfinnarna i för ett par år sedan.

Korvakademiens motivering:
”För ett innovativt arbete med god korv i fokus. Korv, som ska smaka mer, ha hög kötthalt och vara gjord av svenskt kött.”